De bruidsmeisjesjurk


Ik gooide gisteren al een foto'tje op facebook en in dit groepje zijn de reacties erg om van te blozen! Mercikes allemaal!

Ik wil toch ook graag wat meer over het maakproces van deze jurk vertellen. Want het was een werkje om U tegen te zeggen. Ik tekende zelf een bovenlijfje op maat van de ranke dame. Ik wou een mooie pasvorm die toch nog comfortabel zou zitten rond de buik. 

De mama van Febe en zijzelf wilden een echte prinsessenjurk in poederroze. We gingen enkele maanden geleden samen stofjes kopen bij Nostex in Hasselt. Ze hebben daar bruidsstoffen. Het zijn meteen ook de duurste stoffen waar ik al in knipte en ik had dan ook voor de eerste keer wat last van knipvrees. 


We gingen voor een bovenlijfje in een dikker soort satijn met een zachte glans met daarover een laagje kant met kleine bloemetjes. Ik naaide de kant met de hand en kleine steekjes vast op het satijn zodat het mooi blijft zitten tijdens het dragen en stikken. Dan naaide ik er mee verder alsof het 1 stuk stof was. Het lijfje sluit met een blinde rits en  ik voerde met Venezia voering.


Het rokgedeelte is er vooral eentje van heel veel geduld. Hij bestaat uit 7 lagen.
Ik begon met een cirkelrok van voering stof. Dan deed ik 2 keer een laag van die stijve grovere tule. Daarvoor rimpelde ik telkens een strook van 3 meter x de lengte van de rok.
Hierover komt een cirkelrok van satijnen stof. Doordat die wat zwaarder is valt die heel mooi door. Hierover kwamen nog eens 3 lagen bruidstule (zachtere dunnere tule). Hiervoor rimpelde ik voor elke laag 6m! tule x de lengte van de rok.

Op zich is dat allemaal niet moeilijk van techniek, maar al dat stof beheersen onder uw handen en uw machien, daar zit de kunst denk ik. Want 6 meter tule mooi verdelen over een taille van 62cm is een kwestie van heel veel geduld X 3 keer. Maar hoewel sommigen zullen griezelen van het gedacht alleen, doe ik zo een dingen wel heel graag :-).


Voor het bandje maakte ik een rechthoek met enkele plooitjes aan de zijkant. Voor de achterkant maakte ik geen plooitjes maar ik heb daar geen betere foto van als deze tijdens het maakpoces. Dan naaide ik de band met een laddersteek volledig vast aan het lijfje. Hij dient enkel tot versiering en zo kan hij niet verschuiven.
De bloem naaide ik met de hand en er zitten stukjes kant van het mooie kleed van mama Els in verwerkt.


De kleine woelwater was trouwens niet zo simpel te fotograferen. Ik nog paspopfoto's maar die doen de jurk geen eer aan. 

TIPS:
- De beste tip die ik kan meegeven: als je aan zo een project begint is een BOVENTRANSPORTVOET zo goed als onmisbaar. De stofjes zijn erg glad, maar ook om de berg tule te transporteren is het echt geen overbodige luxe
- Maak een proefmodel van het lijfje. Je wil echt zo een dure stof niet verknoeien. Hou er rekening mee dat je taille iets kleiner gaat uitvallen door al de lage stof. Hou daar dus rekening mee en maak dat iets ruimer als je een lijfje kiest.
- Een goede machine met een stevige motor is echt nodig. Met een lichte machiene ga je zeer moeilijk door al de lagen stof geraken. Ik naai op een Pfaff Expression 3.2 en die heeft het schitterend gedaan. 
- Vervang regelmatig je naald als je met dit soort stoffen werkt. Een botte naald zorgt er voor dat er "ladders" in de stof ontstaan (gelijk bij nylon - kousen) en dat wil je niet in stof van 40euro/m. En neem ook een goede kwaliteit van draad!

- Je mag niet vies zijn van een beetje handwerk, dat zorgt voor een veel mooier resultaat.
- GEDULD, GEDULD, GEDULD