First summer dress...


Net zoals hier, ben ik de winterkleedjes beu!!! Ik wil zon, licht, ijsjes, vrolijke kindjes buiten in plaats van lastige binnen!


Ik besef dat het nog maar januari is, maar als ik de winkels binnenkom, lijkt het zomer en dan begint het te kriebelen.

Soms ziet ge dan weer ergens iets, wat in uw hoofd blijft zitten, maar van waar ge achteraf niet meer weet, waar ge het zag. Als ge mijne lastige zin begrijpt :-).
Zo ook bij deze jurk. Ik weet dat ik dat ergens gezien heb, met die plooikes enzo, maar wist niet meer waar. Liezewiezewoes wist me te vertellen dat het Morley moest zijn, en eigenlijk verbaast me dat niks. Ik ben grote fan van dat merk, de kostprijs is het enige wat me tegenhoud om niet alles te kopen (mooi design heeft nu eenmaal zijn prijs, maar mijn portemonnee volgt niet).


Michael Miller's On Parade ligt hier al een 2 jaar te blinken in de kast, maar een tiener wil dat stofje niet. En een 2 jarige smospot doet ge geen wit aan. Nu of het zo een goede keuze is voor een 3 jarige smospot, dat valt natuurlijk ook in twijfel te trekken.


Het kleedje op zich, dat komt uit SVDZ2. Ik knipte het voorpand in 3 en legde plooien van 2cm in het middenste pand. Bij het achterpand deed ik hetzelfde zonder de plooien. De frutsels tussenin is een strook van 4 cm breed en 1,5 keer de lengte van het voor - en achterpand wat uitloopt op niks vanonder. Als voering gebruikte ik bovenaan een restje Hanako Blanc van Petit Pan (om me te bedenken dat deze jurk in die stof ook keischoon geweest zou zijn). Het rokdeel is gewoon dun wit katoen.


Ik zorgde bij het rokdeel voor een mooi doorlopende parade, dat is toch wel een must bij deze stof, en makkelijk te bekomen bij een rimpelrokje.



Het kleedje is nog wat lang, en ook nog net ietske te breed om mooi aan te passen, maar zoals ik al zei, het is nog maar januari. Ik zoomde dus nog niet om, die overlockte rand, dat hoort niet zo :-).

We hadden vandaag zo maar eventjes een streepje zonlicht op de slaapkamer van Hanne.
 Hou u maar klaar voor nog veel foto's, want ik kon niet kiezen... :-)









Edit: Ik kreeg nogal veel de vraag over hoe ik de plooien in het voorpand teken. Ik ga dat proberen kort uit te leggen, maar heb geen foto's:

- Je neemt je oorspronkelijke voorpand en doet dat in 3 stukken zoals je ziet op het kleedje.
- Het middenste deel moet plooien krijgen
- Beslis hoe "groot" je de plooien wil (bij mij 2cm)
- Teken op je patroondeel deze lijnen, dan heb je een beeld van hoe het er uit gaat zien
- Teken dan op een groot stuk papier allemaal evenwijdige lijnen (bij mij op 2cm van mekaar)
- Vouw deze lijnen in papier hoe je wil dat je plooien er gaan uitzien (gewone plooien, stolpplooien, wat je zelf wil eigenlijk)
- Leg dan je oorspronkelijke patroondeel op de plooien en zie dat de lijntjes overeen komen. Knip het nieuwe patroondeel uit met de plooien dicht. Ik teken hier al op voorhand naad rond, omdat ik dat makkelijker en preciezer vind achteraf
- Vouw de plooien open en je hebt je patroondeel voor het deel met de plooitjes. 
- Neem alle lijnen over dmv knipjes aan de zijkanten in je stof, en strijk de boel. Ik zet de plooien vast met een stiksel op 0,5cm van de rand en overlock dan pas mijn patroondeel.



Ik weet graag, wat jullie van mijn creaties vinden! Laat het me weten via een reactie!