De verjaardagsjurk: Tutorial deel 1: Patroon tekenen

Nogal succes, dat die jurk van Hanneke had :-).
Ik kreeg meermaals de vraag, om uit te leggen hoe ik ze maakte. In dit deel leg ik uit, hoe je van het patroon van SVDZ1, de patroondelen voor deze jurk maakt.

In de loop van de week, leg ik uit hoe je ze in mekaar moet stikken.

Ik heb nooit les gevolgd, dus het is allemaal nogal "ambachtelijk" en misschien niet helemaal volgens de regels van de kunst. Heb je vragen? Je mag me altijd een pb sturen via facebook.

Het is niet de makkelijkste jurk, een beetje ervaring is meegenomen. Maar ze is heel mooi, dus hup hup, aan het werk!

1. Teken het voorpand over, en spiegel zodat je een volledig voorpand getekend hebt.


2. Ik vergroot de armsgaten meestal een beetje voor dit patroon. Dat doe ik door vanaf de oksel 1cm naar onder te meten. Dan trek ik een vloeiende lijn naar het punt 3cm boven de originele okselnaad.

 

3. Het knopenpad tekenen. Hier is wat wiskunde voor nodig :-). Meet de halslijn vanaf de middenvoor (MV) tot aan de schoudernaad. In de helft zet je een streepje. 
Van deze streep meet je evenwijdig met de MV hoe lang het is tot aan de onderkant van het pand. Deel dit getal door 3. De lijn is 2/3 van je totale lengte. (bijvoorbeeld van boven tot onder is 30, dan is je lijn 20cm). Dit is de lengte van je knopenpad.

  

Voor de breedte meet je vanaf de lijn loodrecht tot aan de MV en deel je dit getal door 5. De uitkomst noem ik A. Aan weerszijden van je lijn van je knopenpad teken je lengte A (bij mij is dat 0,8cm, mijn knopenpad is dus 1,6cm breed).


4. De flap tekenen. De plooien van de flap zijn even breed als het knopenpad. Je tekent dus 3 evenwijdige lijnen zo breed als je knopenpad. Je merkt dat 1 ervan samenvalt met de MV. 

 

Voor de lengte meet je van af de onderkant van je knopenpad, de breedte van dat knopenpad (bij mij 1,6 of 2XA). Trek van daaruit een loodrechte lijn. Waar je flap begint doe je dit nog eens. Verbindt dan deze 2 lijnen met mekaar.
Laat dit verder even zo. De plooien doen we als laatste.

5. De jurk heeft een boordje vanboven. Die teken je door 2cm van de halslijn een nieuwe lijn te tekenen over de flap en het knopenpad heen. 



 

6. Het volledige voorpand tekenen. Teken het voorpand en het rokdeel aan mekaar vast. Teken het armsgat over hoe je dit al aanpaste in stap 1. 
 

Het kleedje moet wat breder dus nu teken je een lijn van de oksel tot aan de rand van de rok. Duid aan waar de taille moet komen, want daar komt je elastiek. 




Teken de rand van 2cm weer over en de lijn voor het knopenpad.





Knip het patroondeel uit en knip de rand af van het pand. 

7. Teken het knopenpad over, ook het deel in de boord!
Teken de flap over, begin daarmee onder de boord.




8. Pas bij het achterpand ook de armsgaten aan, en teken ook hier een boord van 2cm. Pas ook de taille weer aan. Knip ook hier de boord en het pand uit, apart van mekaar;

9. De plooien in de flap tekenen. Teken evenwijdige lijnen, met als breedte de breedte van je knopenpad. Vouw daar plooien in. Doe dit door lijn 2 op 4, lijn 5 op 7 en lijn 8 op 10 te leggen. Speldt die vast en leg je patroondeel voor de flap er op, met de lijnen van de flap op de plooien. Teken dit over en knip uit met de plooien nog gesloten. Nu heb je het patroondeel voor de flap.

 
10. Kapmouwtjes tekenen: Griet legde dat schoon uit. Kijk even bij haar :-).

11. Knipplan:

!!!Teken overal 1cm NAAD, bij de zoom en bij de onderrand van het knopenpad teken je 2cm!!!

     Bij het knopenpad teken je naad naar de breedte van A, dat doe je ook bij het lange deel van de        flap (bij mij 0,8cm)

*Boord voorpand: 2x op de stofvouw in buitenstof
*Voorpand:1x op de vouw buitenstof - 1x voering

*Flap: 1x buitenstof - 1x voering
*Kapmouwtjes: 2x buitenstof, 2x voering
* Boord achterpand: 2x buitenstof
*Achterpand: 1x op de vouw in buitenstof, 1x voering
*Knopenpad: 2x op de vouw, maar omgekeerd (zie foto's)



Verstevig telkens 1 helft van het knopenpad, want hier komen kamsnaps of knoopsgaten.





Ik weet graag, wat jullie van mijn creaties vinden! Laat het me weten via een reactie!