Plooikes...

Ik zag een kleedje van Morley, heel heel mooi, maar mijne portemonnee dacht daar wat anders over. Het bleef wat door mijn hoofd spoken. Toen zag ik bij de Stoffenkamer een prachtig stofje van Kokka. Dat leek me ideaal voor dit kleedje. 


Ik bestelde een metertje van dit, toch wel prijzige, stofje en dacht diep na over hoe ik het ging aanpakken.

Uiteindelijk maakte ik allemaal plooitjes van 1cm breedte in een rechthoek zo lang als het bovenpand. Geloof me, na een tijdje gaat uw goesting over. Maar ik deed flink door en plooide en streek alsof mijn leven er vanaf hing. Daarna stikte ik al die plooitjes vast met een grote steek over 4 lijntjes. Dan knipte ik pas het patroondeel uit. De gestikte lijntjes tornde ik weer los toen het kleedje klaar was.


Het kleedje werd volledig gevoerd, omdat het voor de herfst/winter gaat dienen. 


In het rokdeel speelde ik met plooitjes zodat ik ongeveer een volledige stofbreedte opgebruikte voor het voor - en achterpand. In het midden maakte ik een omgekeerde stolpplooi van 10cm diepte met daar aan 5 plooitjes van een centimeter aan elke kant. De achterkant is net hetzelfde maar met in het midden een blinde rits. Aan de binnenkant deed ik gewoon een rimpelrokje voor de voering. Daardoor staat het geheel wat wijder.



Nu zag ik op facebook, dat Griet, hetzelfde (zijt eerlijke, toch wel toffe) idee had met de plooikes en ook een prachtige jurk voor Emma maakte! Allen daarheen zou ik zeggen... :)


 Follow on Bloglovin