Rugzak (tutorial)

We hebben hier niet zoveel rugzakken in huis. We hadden (zie beneden) er eentje van Disney Prinsessen. Maar Julie wil daar niet meer mee rondlopen. Ik hou daar ook niet zo van.
Het is nochtans wel een gemakkelijk model, niet te groot, ideaal voor schoolreisjes enzo. 

Aangezien ik nog steeds verlof heb, ging ik me eens wagen aan een nieuwe versie hiervan.
Dus ging de rugzak van dit:


Naar dit... 


en dit






En uiteindelijk werd het dit allemaal :-)
 De oorspronkelijke rugzak is niet gevoerd. Dat heeft me nog het meeste denkwerk bezorgd. Dus als iemand een betere manier weet, laat het vooral weten :-).

Voorpand en achterpand is gelijk (telkens 1x buitenstof, 1x voering). Je kan dit zelf tekenen. Meet even na of alles past, als je de omtrek van het voorpand neemt moet dit overeen komen met de lengte van de bovenkant + de onderkant min de naad (dus 4cm naad als ge op 1cm stikt)

Hier zie je de afmetingen van mijn rugzak. Van het hoogste punt (midden) tot beneden 30cm. Van zijnaad tot zijnaad 26cm. De binnen en buitenzak zijn 18cm hoog. .


Verder heb je nodig:
De bovenkant voor de rits tussen te zetten: 42 x 6cm (bij mijn rugzak), 2x buitenstof, 2x voering.
De onderkant: 57 x 10cm (1x buitenstof, 1x voering)

De buitenzak en binnenzak: 1x buitenstof; 3x voering
Schouderbanden: 32cm lang, de breedte hangt af van je tassenband. Het is de breedte van de tassenband x2 + 3cm., 1x buitenstof
Reepje voor de schouderbanden vast te zetten: 26 x 4cm
Lus: 14cm x 8cm, 1x buitenstof

Een kleine 3 meter paspelband.


Op de delen voor de buitenkant heb ik Vlieseline H640 gestreken.
Op de stukken van de voering Vlieseline H200. 
Verder heb ik ook op de stukken voor de schouderbanden Vlieseline H640 gestreken.

Een rits hebt ge ook nodig, ik kwam net toe met eentje van 40cm.
Verder nog tassenband en van die dingen voor de band aan te passen. Ik nam die van de oude tas. 

Ik ben begonnen met de schouderbanden.
Voor de schouderbanden streek ik een stuk vlieseline dat half zo breed is als de stof. Dit zette ik in het midden. Dan streek ik aan elke kant 1,5cm om naar de verkeerde kant. 


Aan  de kant waar de tassenband moet komen plooide ik ook al 1cm naar binnen. Dat is straks makkelijker.

Dan plooit ge dat stuk dus dubbel met de tassenband ertussen. Dat stik je vast. 


Stik dit door aan beide kanten en nog eens in het midden, dan lijkt em juist echt :-)


Dan heb ik de onderkant gemaakt. Omdat ik niet wil dat mijn bomen aan 1 kant ondersteboven staan heb ik dat in 2 stukken geknipt, naad bijgevoegd en aan mekaar genaaid. Maar als de print niet uitmaakt kan dit ook in 1 stuk. 


De voorkant dan. Naai de 2 delen van de buitenzak met de goede kanten op mekaar (ik stak er paspel tussen) aan de bovenkant vast. Keer en strijk dit goed. Leg op het voorpand. Ik maak dit vast met een zigzagsteek omdat ik dat makkelijker vind om straks te hanteren.Dan deed ik al paspel er rond (zie achterkant).  Voila dat is ook al klaar.


Het achterpand dan. Hier moeten de schouderbanden en de lus om de rugzak op te hangen aankomen.
Hier komt dat reepke stof.
Hier moet je dus ook 1cm omstrijken naar de verkeerde kant, zodat het wat op bias lijkt.


En als je toch aan het strijken bent kan je ook de lus al maken. Eerst in de helf strijken, dan de randen tot tegen de vouwlijn. Dan dubbelplooien en doorstikken. 


Dan is het de bedoeling dat je het midden van de rugzak zoekt en aan weerzijden die banden speld. Voor de hoogte nam ik hetzelfde als de oude rugzak en dat is 24 cm. Daar leg je dan dat lint over en stik je dat aan weerzijden vast. 

Stik paspel rond heel het achterpand. Dan bevestig je de lus en vanonder de stukken tassenband. Ik deed dit op 5 cm van de zijnaad. Dan krijg je dit.


Van het volgende deel heb ik geen foto's omdat ik te geconcentreerd bezig was. Je moet dus nog de rits tussen de 2 flappen zetten zodat je een bovenkant aan je tas hebt.Dan stik je de onderkant en de bovenkant aan mekaar vast met de goede kanten op mekaar. Dan krijg je een beetje een cirkel.

Nu moet de tas dus in mekaar genaaid worden. Ik begon in het midden vanonder en ging zo rond, goede kanten op mekaar. Het is wel wat geprul, maar vooral rustig blijven :-).

EN LAAT DE RITS OPEN! anders krijgt ge de boel niet gekeerd. 

De binnentas dan. Als je binnenzakjes wilt doe je net hetzelfde als met de buitenzak. Ik verdeelde ze in twee door langs de plakband te stikken.

Om de bovenkant en de onderkant op mekaar de bevestigen moet je effekes opletten want die rits moet daar nog tussen zodadelijk. Leg de stukken van de bovenkant op de onderkant (goede kanten op mekaar. Dan plooi je die om zodat er tussenin 1cm plaats komt. Stik dit zo vast. 


Zet de binnenzak in mekaar zoals de buitenzak.
Zet dan de buitenzak in de binnenzak, verkeerde kanten tegen mekaar.
De randen die je zonet naar binnen geplooid heb leg je nu op het stiksel waarmee de daarstraks de rits hebt vastgestikt. Stik dit door op enkele milimeters. Doe goed u best, want dit stiksel is aan de buitenkant ook te zien. De hoekjes aan zette ik met de hand vast.



Keer de boel om en zijt content van uw eigen!







Patroon: Oude rugzak uit de Zeeman
Stof: Het Stoffenhuis