De boekentas

De laatste dagen van mijne congé werden hier aan besteed. Julie haar oude boekentas heeft 3 jaar mee gegaan, tijd voor een nieuwe dus. Ik zat al even met het dilemma, boekentas kopen - boekentas maken. We gingen voor het tweede.

Om het even samen te vatten: het heeft veel gezucht, gefoeter en zelfs tranen gekost. Echt waar, ik weet niet of ik het nog ooit doe. Ik moet even bekomen, gelijk van een bevalling. Hopelijk vergeet ik dit ook na een tijdje, zodat als Hanneke volgend jaar naar het eerste kleuterklasje gaat ik weer de moed heb om een kleine versie te maken. Nu het is niet dat ik niet gewaarschuwd was, want ik volgde volledig Oon haar handleiding.

Het vervelendste is dat de tas zo stijf is, en op het einde nog heel moeilijk hanteerbaar. Ik wil wel even speciaal mijn naaimachien vermelden, wat het veel beter deed als ik gedacht had. (Ik heb een Brother FS40).

Ik maakte ook nog een bijpassende pennenzak en een portemonneetje. De stof koos Julie zelf. Ik was eerst niet helemaal overtuigd, maar ik vind het nu wel mooi.


Ziehier de boekentas met model. En zijt ook effe jaloers op die bruine benen (heeft ze niet van haar moeder, dat altijd bruinend velleke). 


De bikini is hier de standaardoutfit dezer dagen. Ge vraagt u af waarom ge al die zomerkleedjes maakt :-)


Nog eens die bruine benen :)



De schouderbanden voerde ik met 3 lagen Vlieseline H640. 


Een paar dingen deed ik anders als Oon. Mijn boekentas is wat breder. Bij Oon is ze 10cm, hier is ze 16cm met een onderverdeling. Julie gaat dan ook naar het 4 de leerjaar, daar moet al wat meer in kunnen. 
Ik gebruikte voor de buitenkant Decovil om te voeren. Dat maakt de tas goed stijf. . Het tussenschot maakte ik door ook Decovil ertussen te steken. Ik maakte de binnentas gelijk Oon de hare maakt en stikte dan het tussenschot ertussen door het stof aan de zijkant en onderkant samen te nijpen. Het tussenschot is ook 2 cm minder hoog, zodat ik achteraf de binnentas en buitentas evengoed nog makkelijk aan mekaar kreeg.
Onderaan stak ik ook van die voetjes gelijk aan een sjakosj zodat het stof niet rechtstreeks de grond raakt. 


Ik maakte ook een binnenzakje, wat per ongeluk aan het tussenschot zit in plaats van de achterkant, maar ja ik had geen zin meer om dat los te doen. Waterdicht werd de tas door HG Textiel, Vuil en Waterdicht, de spuitbus.


Het stof, de Decovil, de flockfolie en de tassenband komen van Het Stoffenhuis, bij de altijd vriendelijke en enthousiaste Sincha. ( De buitenstof staat nog in korting voor de geïnteresseerden. :-))
De slotjes en de rest van het materiaal komen van bij Veritas. 



Follow on Bloglovin