Beachwear

Het is zalig weer vandaag en vanmiddag kwamen opeens allerlei ideeën opborrelen om een halterjurkje voor Hanneke te maken. Dit is het resultaat. Ik had niet echt een patroon en vond dus zelf iets uit en maakte voor ne keer ook wat foto's over hoe ik dat deed. (Ik weet wel echt niet of het volgens de regels van de kunst is, ik ken niks van de patroontekenregels)



Als basis nam ik het patroon van Stof voor durf het Zelvers, de jurk met rechte rok, maar dan in 1 stuk. Voor Hanne neem ik maatje 92 maar zonder naadwaarde bij de zijnaden, omdat het een tricot jurkje is.

Je neemt dus het voorpand over en tekent een lijn loodrecht op de middenvoorlijn op de hoogte van de oksel. Ik teken ook een halve centimeter naad op mijn papier, omdat ik dat gemakkelijker vind op tricot. Ik neem een halve cm omdat de nep - locksteek op mijn naaimachiene een halve cm is. Maar dat kan je zelf kiezen. Dat knip je dus af (niet op de kniplijn, dat heb ik verkeerd geschreven, maar op de lijn van de naad).




Je doet hetzelfde voor het achterpand.


Duid ook zeker aan waar de stofplooi moet komen want dat is niet zo makkelijk meer te zien als je het patroon doorgeknipt hebt. 


Dan leg je de patroondelen op de stof. Ik neem het bovenstuk en onderstuk samen over zodat ik dus eigenlijk 1 patroondeel heb. Ik nam onderaan voor Hanne 3cm extra zoom omdat ze wel groeit maar niet echt dikker wordt :-)


Om de bovenkant af te werken heb je een beleg nodig. Ik doe dit zoals op de tekening. Dus leg mijn geknipt patroondeel op mijn stof en teken de bovenkant over. Aan de zijkanten heb ik in dit geval 4 cm geteld. Doe dit voor voor- en achterpand.


Je heb dan ook nog linten nodig. Ik nam voor Hanne 2 linten van 4cm x 32cm, dat kan je best op je kind meten. Dit teken je 4 keer op je stof, knipt uit, een naait op mekaar met de goede kanten opeen (ik deed dit ook weer met mijn neplocksteek van 0,5cm en heb dus een lint van 3cm breed). Laat 1 korte kant open om te keren. Keer en strijk netjes plat. 

Om het kleedje in mekaar te naaien, naai je eerst de zijnaden van voor- en achterpand aan mekaar en dan de zijnaden van de belegskes. Drieg de linten op het voorpand vast. Ook weer best op je kindje meten waar ze moeten komen. Bij Hanne was dit op 5cm van de zijnaad. Schuif dan het beleg over de jurk en de linten en naai vast. Dit deed ik met een gewone strechsteek. 

Als je dit gedaan hebt, is dit het resultaat. Strijk dit goed. 


Na een pasbeurt heb ik in de achterkant toch ook nog elastiek gestoken, aangezien mijn peuter toch nog wat smaller leek als ik dacht.


Voor de zoom kan je zelf kiezen wat je doet, ik stikte elastische paspelband en maakte zo een zoompje. Maar je kan ook gewoon omzomen met een tweelingnaald. 

In het midden van het voorpand naaide ik een mooi knoopje omdat het belegje de hele tijd kwam piepen.



En voila, showtime: 
(alleen was mijn model nogal beweeglijk :-) )




Mmmm koek :-)







Stof: Sjiekebiele - Sweet Days van Lillestof



Labels: ,